Skip to content

Inside the CFO Office med Juuso Pajunen i helsegiganten Terveystalo

I artikkelserien vår «Inside the CFO Office» har vi snakket med Juuso Pajunen. Han som leder finansfunksjonen hos Finlands største private helseaktør, Terveystalo. Han forteller om sin reise inn i finansverdenen, lederstil, hvordan CFO-rollen endres og gir tre råd til aspirerende CFO-er.

Denne artikkelen er en del av nyhetsbrevet vårt CFO Insights & Trends. Les mer og abonner på nyhetsbrevet.

– Jeg kommer fra en gründerfamilie der finans har alltid vært en selvfølge. Da jeg valgte mellom jus og økonomi, gikk jeg for økonomi fordi det er den mest nyttige ferdigheten du kan ha, uansett hva du ender opp med å gjøre, sier Pajunen.

I stedet for å følge en rigid karriereplan, har han bygget sin kompetanse ved å hoppe på muligheter. Det har hittil resultert i en CV som inkluderer konsulentselskapet Pöyry gjennom finanskrisen i 2008, videre til AFRY i Stockholm, og til slutt til dagens rolle som CFO i Finlands største private helseforetak Terveystalo. Selskapet er børsnotert på Nasdaq Helsinki og er ikke ulikt norske Aleris og Volvat, og driver sykehus og klinikker i Finland og Sverige.

– Terveystalo skiller seg ikke så mye fra ingeniørrådgivning – begge er people businesses. Sytti prosent av resultatregnskapet vårt er personalkostnader, og resten er i hovedsak faste kostnader: eiendom og IT, sier Pajunen.

– Det finnes ingen spak du kan trekke for å få mer output, ingen måte å slå markedet på ved å kjøpe råvarer smartere. Alt av produksjon og verdiskaping skjer mellom ørene til de som jobber hos oss. sier han.

Tillit gjennom tydelighet

For Pajunen handler lederstilen om tre prinsipper som det ikke vikes på: åpenhet, tillit og tydelige forventninger.

– Når du spør en ansatt om de vet hva som forventes av deg ansatte i dag og hvorfor, bør 90 prosent alltid kunne svare ja. Folk må vite hva som forventes av dem, og vi må aktivt følge opp om det vi ble enige om faktisk leveres, sier han.

I helsesektoren kan én dårlig prestasjon kan undergrave hele teamet og tilliten.

– I andre bransjer kan man kanskje tåle dårlig oppførsel til en viss grad hvis totalresultatet er bra. Men når all produksjon og verdiskaping skjer gjennom mennesker, kan ett dårlig eple raskt ødelegge hele kurven, sier Pajunen.

Finansteamet hos Terveystalo måler prestasjoner gjennom syv KPI-er: vekst, effektivitet (målt som marginprosent), lønnsomhet, kontantstrøm, kundetilfredshet, medarbeidertilfredshet og medisinsk kvalitet.

– Når alle syv nøkkeltallene er på riktig nivå er vi effektive og der vi bør være, sier Pajunen.

Det økonomiske landskapet i helsesektoren

Å lede finansfunksjonen i helsesektoren gir sine egne utfordringer. I tillegg til vanlige økonomiske nøkkeltall må Pajunen og teamet håndtere strenge krav til databeskyttelse og sikre høy medisinsk standard begge er faktorer som direkte påvirker de økonomiske resultatene.

– Folks mest personlige helseopplysninger befinner seg i systemene våre og er informasjon som legene bruker til å gi pasientene behandling. Vi har et stort ansvar for å holde alt sikkert, og det handler ikke bare om risikostyring men også om vi kan eksistere som helseaktør.

Det gir seg utfall i selskapets tilnærming til teknologi. Pajunen sier han er positiv til AI og digitalisering, men forholder seg nokså balansert til bruk og implementering.

– AI forbedrer evnen til å gi prognoser og gir controllerne våre bedre verktøy for beslutningstaking. Men vi må tydelig forklare risikoene og hvordan vi forbereder oss til de risikofaktorene før vi tar beslutningene, sier han.

Dataoverflodens paradoks

Etter hvert som Terveystalo, som selskaper i alle bransjer, blir mer digitalisert, står Pajunen overfor en moderne CFO-utfordring: eksponentiell datavekst som krever et tydeligere bilde om hva som faktisk betyr noe.

– Datavolumet vokser eksponentielt når du kan måle alt, men den virkelige utfordringen blir å forstå hva som egentlig er relevant. Den kritiske ferdigheten er å skille korrelasjon fra kausalitet. Bare fordi ting beveger seg i samme retning, betyr det ikke at det er en årsakssammenheng. Du trenger en viss type forretningsforståelse, sier han.

Juuso Pajunen

Født: 1981
Stilling: CFO i Terveystalo
Utdanning: MSc (Economics)
CFO-erfaring: 10+ år i børsnoterte selskaper


Finanskrisen som døråpner

44-åringens karriere er hittil formet av heldig timing en slags trivsel rundt usikkerhet. Han begynte i konsulentselskapet Pöyry i en periode med rask vekst og oppkjøp, og fikk fort mye ansvar. Så kom finanskrisen i 2008.

– Da finanskrisen traff og selskapene måtte kutte kostnader, var de villige til å prøve unge og fremadstormende personer i mer krevende roller. Jeg var på rett sted til rett tid, og finanskrisen ga store læringsmuligheter på veldig kort tid. Det tror jeg ga en skikkelig boost for meg selv og andre som kunne hoppe på slike muligheter.

Gjennom reisen inn i næringslivet ble han veiledet av erfarne ledere som ble viktige mentorer. Han har opp gjennom hatt mange erfarne mentorer, og sier spesielt ett råd fra finanskrisetiden sitter igjen:

– Når du jobber i en konsernrolle, koster hvert spørsmål du stiller om driften minst 50 000 euro. Så tenk nøye over hva du spør om, for selv et tilsynelatende lite spørsmål kan sette i gang en omfattende leting etter svar i en stor organisasjon. Det tar betydelig tid og ressurser, sier han.

Råd til fremtidige CFO-er

For dem som bygger sin egen karriere innen finans, gir Juuso tre enkle, men kraftfulle råd:

  1. Vær nysgjerrig. «Jeg har egentlig aldri sagt ‘nei’ til noe i de tidlige fasene av karrieren min. Men jeg har også hatt veldig gode ledere som jeg kunne stole på.»
  2. Velg lederne dine med omhu. «Å jobbe med gode mennesker er ikke bare mer givende, de vil heller ikke sette deg i en situasjon hvor du ikke kan lykkes eller hvor de ikke tror du vil trives.»
  3. Bevar nysgjerrigheten gjennom hele karrieren. «Jeg har alltid lest alt jeg kommer over og snakket med alle slags mennesker. Hold øyne og ører åpne og still spørsmål – enten det er til mennesker eller AI. Spør, spør, spør. Det er slik du fortsetter å lære.»

Fremover ser Juuso for seg at CFO-rollen vil utvikle seg videre utover tradisjonell tallknusing.

– Finansfunksjonen må hjelpe organisasjonen med å oversette data til innsikt og støtte smarte, tidsriktige beslutninger på tvers av virksomheten. I helsesektoren betyr det spesielt at gode handlinger i virkeligheten skal lede til gode tall, og ikke omvendt, sier han.

Terveystalo er Finlands største private helseaktør målt i omsetning og en av de ledende leverandørene av bedriftshelsetjenester i Finland og Sverige. Selskapet har omtrent 1,2 millioner personer som kunder i Finland og har rundt 7,6 millioner kundebesøk årlig. Terveystalo har om lag 15 000 ansatte og i 2024 hadde selskapet inntekter på 1 340 millioner euro. Lær mer om selskapet på terveystalo.com

Terveystalo har vært kunde av Ropo siden 2016. Lær mer om kundene våre og hvorfor de bruker oss som fakturapartner.

Denne artikkelen er en del av nyhetsbrevet vårt CFO Insights & Trends. Les mer og abonner på nyhetsbrevet.

Vil du lære mer om hvordan fakturatjenestene våre kan hjelpe bedriften din?

Ta kontakt med oss: