Funksjoner og tilleggstjenester
Multikanal fakturadistribusjon
Vår fakturadistribusjonstjeneste sikrer en enkel og kostnadseffektiv utsendelse av e-fakturaer eller papirfakturaer i tillegg til fakturarelaterte dokumenter via vår multikanal. Vi sørger for at fakturaer når sluttkunder gjennom foretrukne kanaler og at betalinger håndteres riktig. Vi fremmer digital fakturering og tilbyr kunden din de mest pålitelige og brukte leveringsmetodene, inkludert:
– B2B e-faktura gjennom Peppol
– B2C e-faktura – eFaktura 2.0
– Email faktura
– Papir faktura
– Fakturaarkiv
– Mobile betalingsløsninger for sluttkunde
– MyRopo – Innsynsløsning og fakturaarkiv for sluttkunde
Våre fakturerings- og innfordringstjenester inkluderer kundeservice og rådgivning fra faktura til pengene er på konto. I Norge har vi to kundesentre fordelt på Sandefjord og Bergen. Servicekvalitet og kundetilfredshet måles kontinuerlig og rapporteres til våre kunder.
Ropo benytter blant annet portalløsninger, e-mail og telefon som kontaktpunkt for både kunder og sluttkunder
Våre tjenester kan suppleres med juridiske tjenester ved faglige problemstillinger innenfor pengekrav og tilstøtende rettsområder. Disse tjenestene kan for eksempel brukes i tvister knyttet til fordringer, prosesser knyttet til rettssaker og forliksrådsforhandlinger, og inngåelse av avtaler.
Fordringshaver møter selv i forliksråd innenfor sitt eget hjemting eller i nabokommuner, jf. tvisteloven §6-6. I andre tilfeller hvor det avtales at Ropo skal møte, eventuelt oppnevne møtefullmektig, belastes fordringshaver etter avtale.
Ropo sørger for å anmelde de krav som ligger inne til innfordring, samt vurderer de forslag som foreligger og oversende en innstilling til Kunde. Det sørges deretter for riktig oppfølging av de forhandlinger som har kommet i stand.
Åpnes det konkurs i bo der Ropo har krav til innfordring, blir kravet anmeldt til bobestyrer. Dersom det er ønskelig kan Ropo representere Kunde i forbindelse med bobehandlingen, herunder møte i skifteretten, representere Kunde i kreditorutvalg mm. Pris avtales i hvert enkelt tilfelle etter anslått arbeidstid.
Ved konkursbegjæring fra Kunde må det stilles garanti fra Kunde i henhold til forskrift om rekvirenters ansvar for kostnader for konkursbehandling (50 x R).
Krav i Norge, Sverige og Finland blir håndtert av Ropos egne selskaper basert på normal inkassosats i det enkelte land.
Ved inkassopågang mot skyldnere utenfor disse landene vil Ropo benytte seg av en av sine utenlandske samarbeidspartnere. Priser for denne type saker avhenger av hvilket land pågangen rettes mot, og vil bli avtalt med Kunde før pågangen iverksettes.
Vår tilnærming til bærekraft
I Ropo er bærekraft en integrert del av konsernets strategi og verdier. Vår bærekraftstrategi fokuserer på tre fokusområder:
- Forretningsetikk og ansvarlig tjenestelevering
- Mennesker og et inspirerende arbeidsmiljø
- Klimavennlig fakturalivssyklus
Hele Ropos virksomhet er bygget på tillit. Vi betjener våre kunder ved å sikre at viktige prosesser langs verdikjeden til fakturaens livssyklus og finansielle transaksjoner er dekket, fra fakturalevering til reskontro og fordringsadministrasjon.
Vår service og suksess måles både i forhold til vår kunde og deres kunde, og det gjenspeiles i våre bærekraftsaspekter. Hvis du vil lese mer om arbeidet vårt innen bærekraft, kan du gå til konsernets nettsted.
Vår kultur
Vi dyrker en kultur av uredde og modige utfordrere. Eksperter som jobber hardt med å finne nye måter å optimalisere faktureringsfunksjonen på. Les mer om hvem vi er og hva vi tror på.
Siste nytt
6.11.2024
Schenker går sammen med Ropo for å effektivisere fakturering og finansiell oversikt over hele Norden
Les mer5.9.2024
Skandia Greenpower valgte Ropo
Les mer2.9.2024
Espen Dahl Andersen er ansatt som Head of revenue and growth i Ropo AS
Les mer26.6.2024