Å ha kontroll på kontantstrømmen er avgjørende for økonomien i en virksomhet. Med riktig data kan du som CFO ta bedre beslutninger, oppdage betalingsproblemer hos kundene dine i tide og redusere risikoen for tap. Vår BI- og datasjef, Niko Pylkkänen, deler sine beste tips for å styrke kontantstrømmen ved hjelp av data.
Bruk data for bedre kontroll
Bedrifter med en aktiv tilnærming til dataanalyse er i større grad i stand til å forutsi mønstre, oppdage betalingsforsinkelser og handle før problemene vokser. Ifølge Pylkkänen er innsikt i betalingsatferd avgjørende for å redusere risiko.
”Transparens og stort datatilfang gjør det mulig for bedrifter å forstå kundenes betalingsatferd, oppdage avvik og handle ved forsinkelser. Uten oversikt og gode data er det ingen kontroll over prosessen, noe som gjør det vanskelig å håndtere og følge opp på en effektiv måte,” sier han.
I en usikker økonomi er det spesielt viktig å overvåke kundenes betalingsmønstre løpende – ikke bare ved avtalestart. Selv stabile kunder kan raskt få økonomiske problemer, noe som gjør kontinuerlig oppfølging viktig. Sanntidsdata gjør det mulig å reagere raskt når noe endres, noe som styrker beslutningsgrunnlaget og reduserer risiko.

Håndter kunderisikoer proaktivt
Pylkkänen anbefaler å starte med det enkleste; korte betalingsfrister reduserer utestående fordringer og forbedrer kontantstrømmen. Et automatisert system for oppfølging av forfalte fakturaer gir også tidlig varsel om betalingsforsinkelser.
”Et strukturert og automatisert system for betalingsoppfølging med påminnelser bidrar til å holde forsinkelser nede og gir et tidlig varsel dersom betalingsproblemer oppstår,” sier Pylkkänen.
Å spore nøkkeltall regelmessig gir dessuten bedre forutsigbarhet.
Viktige nøkkeltall for kontantstrømsoptimalisering
I arbeidet med å forbedre kontantstrømshåndteringen trekker Pylkkänen frem tre nøkkeltall som mest sentrale:
- DSO (Days Sales Outstanding): Viser hvor raskt bedriften får betalt, og er et måltall på hvor lang tid det tar fra et salg er gjort og til betalingen er gjort. Jo lavere DSO, desto bedre kontantstrøm.
- Betalingsforsinkelser: Økende forsinkelser signaliserer økende risiko. Ved å handle raskt kan man redusere kredittap.
- Digitaliseringsgrad på fakturering: Digitale fakturaer som eFaktura og EHF-faktura behandles ofte raskere og reduserer både kostnader og arbeidsbelastning hos både avsender og mottaker.
Rutiner som gjør en forskjell
Månedlige gjennomganger av fakturaer og kundenes betalingshistorikk hjelper virksomheten din med å oppdage avvik. Hvis en kunde begynner å betale senere enn normalt, kan det være på tide å vurdere kundens kredittverdighet eller justere betalingsbetingelsene. Bedrifter bør også være forberedt på å sette grenser for utestående fordringer, korte ned betalingsfrister eller kreve sikkerheter – spesielt når risikonivået øker.
Sammen med norske Bislab har vi også integrert kredittvurderingsløsninger direkte i fakturaplattformmen vår Ropo One. Det gjør at kunder får markedets mest presise risikomodeller direkte i plattformen, og kan enkelt bruke både historiske og prediktive data til å styre kredittid og gjøre tiltak mot hver kunde eller kundegruppe.
Slik kan optimaliserer du kontantstrømmen i praksis
Ifølge Pylkkänen handler praktisk kontantstrømsoptimalisering om å kombinere raske faktureringsrutiner, proaktiv oppfølging og smarte digitale verktøy.
- Hold betalingsfrister korte og oppretthold en rask faktureringssyklus
- Gi fleksibilitet til viktige kundesegmenter og finansielt stabile partnere ved behov, men lange betalingsbetingelser bør være unntaket – ikke regelen.
- Overvåk betalingsforsinkelser proaktivt. Å følge med på kunderisiko og voksende forsinkelser bidrar til å forebygge problemer.
- Ved å kombinere eksterne data med intern overvåking får bedriftene et mer helhetlig bilde av kundens finansielle situasjon.
«Bedrifter som aktivt jobber med betalingsdata og og gjør tiltak raskt vil forbedre likviditeten, redusere behovet for arbeidskapital og stå sterkere i en usikker økonomi», sier Pylkkänen.

Niko Pylkkänen
Head of BI & Data i Ropo.

Aktuelt
Toppscore til Ropo i prosjektimplementering: NPS 100 i Norge og 90 på konsernnivå
Read more
Aktuelt
Har du disse faktura-KPI-ene på radaren? CFO-er deler sine beste tips
Read more
Aktuelt
Slik strømlinjeformer Utility Cloud og Ropo fakturaprosesser i kraftbransjen
Read more
Aktuelt