Hopp til innholdet

Sammen med Ropo gikk Bodø Energi fra fragmentert fakturering til full kontroll

Automatiserte og helintegrerte fakturaløsninger ryddet opp i prosessene til strømselskapet Bodø Energi. – Nå bruker vi mindre tid på oppfølging og alt flyter som det skal, sier direktør Ole Angellsen.

Energikonsernet Bodø Energi er det ledende energiselskapet i Bodø- og Salten-området, er heleid av Bodø Kommune og har over 17 000 kunder innenfor en rekke underselskaper innen blant annet strøm, fjernvarme og bil- og båtlading.

– Vi hadde tidligere et oppsett som var ganske fragmentert. Flere systemer, ulike leverandører, og lite helhet. Det var krevende å få oversikt, spesielt når vi skulle følge opp prosesser på tvers av selskapene i konsernet, sier direktør Ole Angellsen i Bodø Energi Kraftsalg.

Etter en grundig prosess i 2024 for å skifte leverandør, falt valget på Ropo. I starten av 2025 gikk energikonsernet over til en fullintegrert Embed-løsning med fakturerings- og reskontroløsninger.

– Vi setter veldig stor pris på at vi nå har samlet distribusjon, reskontro og innfordring i ett system. Det har fjernet friksjonspunkter og optimalisert prosessene våre, sier Angellsen.

Mindre tidsbruk internt

Med over 200 000 fakturaer årlig blir det fort arbeidskrevende med oppfølging av enkeltkunder og allokering av innbetalinger til flere underselskaper. Han trekker frem at Bodø Energi en forholdsvis liten organisasjon med få ansatte, flere underselskaper og at konsernet først og fremst er rigget for drift.

– Da er ikke feil og manuelle prosesser noe vi har ressurser til å bruke tid på. Nå er alt automatisert og strømlinjeformet slik at fakturaene sendes dit de skal, innbetalinger går dit de hører hjemme og vi sparer mye tid internt, sier han.

Angellsen og teamet trekker også frem en fremoverlent kundeservicefunksjon.

– Vi får fort svar og de løser ting raskt. De tar ansvar for flere ting enn jeg hadde forventet, og om vi skulle ha behov for det i fremtiden, vet vi at Ropo kan tilby å utføre enda flere oppgaver for oss, sier han.

Kvalitet og ærlighet i leveranse

Bodø Energi ble spesielt imponert over onboarding- og implementeringsfasen. I forkant av at prosjektet ble påstartet, ble de oppfordret til å lage en forventingsliste.

– Vi var svært nøye på hva vi forventet oss, både på overordnet nivå og nesten helt ned på hver enkelt faktura. Vi opplevde at prosjektteamet så og forstå utfordringene våre og løsningsmuligheter, og var veldig ærlige på hva som kunne og ikke kunne gjøres – og ikke minst hvorfor. Det bygger tillit, for alt som ble lovet har blitt levert, sier han.

Han sier også at teknologikompetansen hos Bodø Energi har økt som følge av systemovergangen og prosjektimplementeringen.

– Vi har uten tvil blitt flinkere internt. Ropo har den teknologiske spisskompetansen, også er det opp til oss å være gode bestillere på hva vi ønsker og finne ut hva som er mulig sammen med prosjektteamet. Det har vært nyttig, sier Angellsen.

Vil du lære mer om hvordan vi kan effektivisere fakturaflyten?

Kom i kontakt med salgsteamet vårt for mer informasjon om Ropo One og hvordan vi kan hjelpe bedriften din optimalisere fakturaprosesser og få økt kontantstrøm og innsikt.

Fakta om Bodø Energi

  • Konsern med seks datterselskaper, innen strømsalg, fjernvarme, entreprenørtjenester, ladeanlegg for kjøretøy og skip og elsikkerhet.
  • Omsetning på 465 millioner kroner i 2024.
  • Bodø Energi Kraftsalg er det største datterselskapet med en omsetning på 127 millioner kroner i 2024.
  • Hovedkontor i Bodø
  • Ca. 17 000 kunder nasjonalt og med sterk lokal tilstedeværelse i Bodø- og Salten-området
  • Benytter Utility Cloud som underliggende system for avregning og opprettelse av fakturagrunnlag.

Se Bodø Energis nettsider for mer om selskapet og hvordan de jobber for å vokse.


  • Referanse