Norske og nordiske sluttbrukere ønsker i større grad å håndtere betalingsspørsmål selv digitalt. Vår siste sluttkundeundersøkelse viser at sluttkundene i Norden foretrekker digital selvbetjening for enkle oppgaver, men at menneskelig kontakt fremdeles er viktige kommunikasjonsflater ved mer komplekse henvendelser.
Mellom juli og september i år gjennomførte vi vår årlige sluttkundeundersøkelse blant norske, svenske og finske sluttkunder som har vært i kontakt med oss. 1 237 respondenter deltok i undersøkelsen, som fokuserte på kundeservicen vår og håndtering av betalingsspørsmål.
Digitale kanaler foretrekkes for rutineoppgaver
Selvbetjening på nett er nå den klare favoritten for enkle administrative oppgaver:
- Sjekke utestående saldo: 66 % foretrekker nett
- Oppdatere faktura- eller adresseinformasjon: 65 % foretrekker nett
- Oppgi kontodetaljer for refusjon: 63 % foretrekker nett
Forventningene til digitale selvbetjeningsverktøy som MyRopo øker, og fleksibiliteten til å håndtere saker når som helst uten å måtte forholde seg til åpningstider blir i større grad en «need to have» foran å være «nice to have».

Preferansene varierer for mer komplekse betalingsspørsmål
Når det gjelder mer komplekse saker, som håndtering av forfalte fakturaer eller oppsett av betalingsplaner, varierer preferansene. Faktorer som hastverk, kompleksitet og individuell komfort med digitale verktøy står sentralt.
Hovedinnsikten på tvers av alle markeder er tydelig på at kundene verdsetter valgfrihet. Enten det gjelder en enkel saldoforespørsel eller en mer kompleks betalingsavtale, ønsker sluttkundene å selv velge hvilken kanal de kommer i kontakt med oss på.
Vår egen selvbetjeningsplattform MyRopo støtter komplekse betalingsscenarier gjennom intuitive digitale kanaler. men samtidig opprettholder vi tilgjengelig kundestøtte på telefon og digitale kommunikasjonsalternativer. Kunder skal alltid få den veiledningen de trenger.
Innsikt til tjenesteutviklingen vår
De årlige kundeundersøkelsene våre gir viktig innspill på hvordan vi utvikler tjenestene våre videre. Innsiktene fra 2025-undersøkelsen peker på tre klare prioriteringer fremover:
- Fortsette å forbedre oss digitalt: Tilbakemeldinger fra brukerne påvirker direkte hvordan vi videreutvikler MyRopo. Målet er å dekke hele spekteret av betalingsspørsmål, fra enkle forespørsler til komplekse spørsmål, med et grensesnitt som hele tiden forbedres.
- Tilgjengelig støtte når det trengs: Selv om flere velger digitale kanaler, er personlig kontakt fremdeles viktig. Vår multikanaltilnærming sikrer at kundene får hjelp på den måten som passer dem best.
- Tillit gjennom transparens: Klare prosesser, forståelig kommunikasjon og stabile tjenester bygger trygghet og tillit over tid.
Veien videre
Undersøkelsen viser at digital bruk av betalingstjenester fortsetter å øke år for år, spesielt i våre mest etablerte markeder i Finland og Sverige. Etter hvert som kundeforventningene utvikler seg, gjør våre tjenester det samme. Vi ønsker å sikre at sluttkundene våre får en enkel, tilgjengelig håndtering av betalingsspørsmål i alle kanaler.

Når kundene sammenligner Ropo med andre aktører, vurderte et klart flertall vår service positivt:
74 % av finske kunder mente Ropo var bedre eller tilsvarende
68 % av svenske kunder mente Ropo var bedre eller tilsvarende
59 % av norske kunder mente Ropo var bedre eller tilsvarende
Om undersøkelsen
2025-undersøkelsen ble gjennomført via et nettskjema og integrert i både tilbakemeldingsprosessen etter kontakt og på utloggingssiden til MyRopo. Årets undersøkelse skiller seg fra tidligere år ved å gi mer umiddelbar tilbakemelding direkte etter kundekontakt, og ekskluderte telefonintervjuer.
Lær mer om Ropo og våre tjenester
Ropo er nordisk markedsleder innen faktureringsteknologi, som gjennom innovative løsninger følger fakturaen gjennom hele livssyklusen. Vi hjelper over 11 000 nordiske bedrifter med å samle og strømlinjeforme alle fakturaprosesser for å skape en sømløs arbeidsflyt gjennom hele verdikjeden, som gir forbedret kundeopplevelse, økt intern kontroll og økt kontantstrøm. Alt i én og samme oversiktlige plattform – Ropo One.
Kontakt oss, så finner vi sammen ut hvordan løsningene våre kan skape smidigere prosesser for din virksomhet.
Logg inn
Logg inn