Hopp til innholdet

Norge på topp i Norden innen fakturadigitalisering

Norge gjør et nytt digitalt byks i fakturadistribusjon. Blant kundene våre ble kun 7 prosent av fakturaene i Norge sendt på papir i fjor, solid foran resten av Norden. – Norge leder an innen fakturadigitaliseringen, sier Ropo-sjef Trung Mihn Tran.

Mens papirfakturaen lever videre i mange europeiske land, går utviklingen raskt i Norge mot heldigitale fakturaprosesser.

Våre tall viser at 93 prosent av fakturaene sendt fra norske kunder i fjor var digitale – en sterk økning fra 71 prosent i 2022. Hittil i år har digitalandelen steget videre til rekordhøye 95 prosent.

– Norsk næringsliv er blant de beste i verden på digitalisering, og tar kanskje ikke så overraskende pallen innen fakturering også. Digitale fakturaprosesser er mer kostnadseffektivt, mer miljøvennlig og gjør at betalinger kommer inn raskere. Vi ser en tydelig trend i næringslivet mot så effektive fakturaprosesser som mulig, der særlig Norge leder an i Norden, sier Ropos norske landssjef Trung Minh Tran.

Innen bedriftsmarkedet er så godt som alle fakturaene som går via løsningene våre nå som digitale fakturaformater, med en digitalandel på 98 prosent ved utgangen av første halvår, mens privatmarkedet har 84 prosent digitale fakturaer.

Resten av Norden kommer etter

Ropo-konsernet er også til stede i de finske og svenske markedene, hvor andelen digitalfakturaer blant Ropo-kundene i fjor var henholdsvis 72 og 82 prosent. Også i de andre nordiske landene går faktureringen i større grad digitalt der finnene har hoppet 12 prosentpoeng og svenskene 20 prosentpoeng de siste par årene.

– Vi merker at resten av Norden kommer etter og ser verdien i en digitalisert fakuralivssyklus. Hittil i år er nå kundebasen i Finland oppe på 75 prosent digitalandel, og svenskene på 83 prosent, sier Tran.

Ettersom Ropo er i tidlig fase av å etablere seg i Danmark, finnes det ikke tilsvarende statistikk for danske kunder eller fakturaer. Men etter myndighetenes digitaliseringsprosess de siste årene er trolig digitalandelen også i Danmark svært tett opp mot 100 prosent.

Stor kostnadsbesparing

Ropo-sjefen peker på særlig kostnad og tidsbruk som drivere bak omstillingen.

– En brevfaktura koster mye å sende ut sammenlignet med digitale formater som EHF eller eFaktura, tar mer tidsressurser både å sende ut og behandle hos mottaker og det tar som regel ekstra tid fra man sender faktura eller betalingspåminnelse på papir til betaling er gjort og pengene er på konto. Det reduserer likviditeten for selskapet som venter på betaling, som igjen blir en slags utgift i form av kapital som blir bundet opp i fordringer og ikke til verdiskaping. Brevfakturaen i papirform blir nok ikke borte med det første, men den blir i mindre og mindre grad en viktig distribusjonskanal, sier Tran.

Fakta

  • Ifølge våre tall slipper en papirfaktura sendt i Norden i snitt ut ca. 60 gram CO2, mot 20 gram for tilsvarende digitalfaktura
  • Gjennomsnittlig betalingstid (tid fra fakturadato til betaling) for digitale fakturaer er på konsernnivå (per utgangen av 2024) 19 dager, mot 22,5 dager for papirfakturaer
    • Blant norske kunder er den 18,8 dager for digitale fakturaer, mot 22,4 dager for papirfakturaer
  • Gjennomsnittlig betalingsforsinkelse (tid fra forfall til betaling) er på konsernnivå (per utgangen av 2024) 1,7 dager, mot 5,6 dager for papirfakturaer.
    • Blant norske kunder er den 1,8 dager for digitale fakturaer, mot 4,4 dager for papirfakturaer

Lær mer om Ropo og våre tjenester

Ropo er nordisk markedsleder innen faktureringsteknologi, som gjennom innovative løsninger følger fakturaen gjennom hele livssyklusen. Vi hjelper over 11 000 nordiske bedrifter med å samle og strømlinjeforme alle fakturaprosesser for å skape en sømløs arbeidsflyt gjennom hele verdikjeden, som gir forbedret kundeopplevelse, økt intern kontroll og økt kontantstrøm. Alt i én og samme oversiktlige plattform – Ropo One.

Kontakt oss, så finner vi sammen ut hvordan løsningene våre kan skape smidigere prosesser for din virksomhet.