Skip to content

Har du disse faktura-KPI-ene på radaren? CFO-er deler sine beste tips

Innen fakturering er kontantstrømsoptimalisering det fremste målet, men veien dit varierer stort blant økonomiledere. Se hvilke nøkkeltall innen fakturering som CFO-nettverket vårt mener er viktigst.

Denne artikkelen er en del av nyhetsbrevet vårt CFO Insights & Trends. Les mer og abonner på nyhetsbrevet.

Hvordan forskjellige virksomheter optimaliserer kontantstrømmen påvirkes av hvordan CFO-erser konteksten i virksomheten sin og hvilke strategiske prioriteringer de gjør. Enten det gjelder digitalisering, innfordringseffektivitet eller risikostyring, tjener alle de mest prioriterte KPI-ene det samme fundamentale målet om å sikre en smidig pengeflyt.

Vårt CFO-nettverk med over 150 CFO-er og andre økonomisjefer fra Finland, Sverige og Norge har delt sine tre viktigste KPI-er innen fakturering. Digitaliseringsgrad var den mest prioriterte måleparameteren (50,6 prosent), tett fulgt av innfordringsgrad (45,7 prosent) og DSO (gjennomsnittlig kredittid) (25,0 prosent).

De mest verdsatte KPI-ene for fakturering. Kilde: Ropo

Strategisk tankegang bak målene

Når CFO-er forklarer hvorfor de valgte KPI-ene er viktigst, fremstår kontantstrømoptimalisering som en rød tråd.

Flere CFO-er understreker viktigheten av treffsikre prognoser og kostnadseffektivitet:

«Å øke graden av digitalisering er viktig for å oppnå kostnadsbesparelser og redusere forsinkelser i betalingene. Andelen fakturaer som blir betalt i påminnelses- og innfordringsfasen er en viktig KPI for å holde oversikt på trender i kundenes betalingsatferd», forklarer en CFO. Fokuset på digitalisering stammer som regel fra at digitale fakturaer blir betalt raskere enn papirfakturaer, og dermed gir en styrket kontantstrøm.

Andre vektlegger omdømme- og relasjonsaspektene ved faktureringsprosesser:
«Vi ser en klar sammenheng mellom hvordan faktureringen vår fungerer og hvordan kundene oppfatter oss. Det er direkte avgjørende for omdømmet vårt», sier en annen CFO.

Risikohåndtering driver også hvilke KPI-er som prioriteres, og særlig i krevende tider:
«Vi opererer i en bransje med svært små marginer, så tap på fordringer må overvåkes nøye», forteller en respondent, og viser hvordan markedsforhold påvirker hva som måles.


DSO som universell referanse

Til tross for ulike tilnærminger fremstår likevel DSO, eller gjennomsnittlig kredittid, som en viktig KPI i alle markeder, fordi måltallet viser hvor effektivt virksomheten konverterer salg til kontanter. CFO-er verdsetter DSO fordi den fanger den samlede effekten av hele faktureringsprosessen – fra levering til sluttbetaling.

«DSO er det beste måltallet for å forbedre arbeidskapitalstyringen», oppsummerer en respondent. Enten DSO-tallet brukes til likviditetsplanlegging eller kontantstrømoptimalisering, er DSO blant de mest egnede til å gi et helhetlig overblikk.


Digital omstilling styrker kontantstrøm

Vekten på digitaliseringsgrad reflekterer at digital fakturering gir et strategisk fortrinn på kontantstrøm. Bedrifter som satser på digital omstilling rapporterer målbare forbedringer i betalingstid og kundeopplevelse.

«Vi ønsker å minimere både våre egne og kundenes kostnader knyttet til betaling av fakturaer, og det fungerer best når e-fakturaer betales i tide», forklarer en CFO.

«Vi anser elektronisk fakturering som mer pålitelig enn papirfakturaer, som av og til sendes til feil adresse eller ikke når frem.»

Effekten på kontantstrøm er betydelig: digitale fakturaer blir som regel alltid betalt raskere enn papirfakturaer. Det reduserer DSO og forbedrer arbeidskapitaleffektiviteten. Hurtig betaling, kombinert med kostnadsbesparelser og bedre sporbarhet, gjør digitaliseringsgrad og .


Innfordringsgrad

Det nordiske CFO-nettverket vårt prioriterer også innfordringsgrad, som viser hvor mye av krav som hentes inn. Selv små forbedringer gir betydelig effekt på bunnlinjen, spesielt med tanke på at omtrent 2 prosent av fakturaene havner i innfordringsprosessen.

CFO-ene vi spurte fremhever betydningen av å være proaktiv:
«Det er viktig å ta tak i forfalte fakturaer så tidlig som mulig, og digitalisering hjelper også her ved at fakturaer når frem mer pålitelig og i tide», sier en respondent. Med en høy innfordringsgrad, hindres eskalering, samtidig som gode kundeforhold opprettholdes.

Andre ser innfordringsgrad som et viktig risikoreduserende tiltak: en sunn kontantstrøm er avgjørende for driftssikkerhet, spesielt i krevende tider med økende betalingsforsinkelser på tvers av bransjer.


Topp-KPI-er per land

Topp-KPI-er per land. Kilde: Ropo

Viktige innsikter for finansiell ytelse

De fleste økonomilederne vi har snakket med barerer seg på flere KPI-er samtidig, og legger ekstra vekt på de mest relevante for situasjonen og bransjen de opererer i.

Tre mønstre går igjen:

  1. Universelt fokus på kontantstrøm: DSO og innfordringsgrad er viktig uavhengig av marked, som grunnleggende verktøy for arbeidskapitalstyring og inntektsrealisering.
  2. Digital omstilling gir resultater: Virksomheter med høy digitaliseringsgrad kan vise til reelle kontantstrømgevinster gjennom raskere betalinger og bedre kundeopplevelse.
  3. Kontekststyrte prioriteringer: De mest relevante KPI-ene er tilpasset bransjeforhold og strategiske mål.

«De mest vellykkede CFO-ene bygger omfattende overvåkingssystemer som gir full innsikt i kontantstrømmen», sier Ropos CFO Toni Rönkkö.

«Kontantstrømstyring blir også stadig mer dynamisk. CFO-er trenger sanntidsdata og fleksibilitet til å reagere raskt på endrede forhold,» sier Rönkkö.

«Sanntidsdata og full oversikt er grunnlaget i plattformtilnærmingen vår. Økonomiteamene som er kunde hos oss får enkelt tilgang til alle relevante KPI-er og kan fokusere på de som betyr mest i deres kontekst, enten det er digitaliseringsgrad, innfordringsytelse eller kontantstrømtiming.»

CFO Insights & Trends-nyhetsbrevet vårt kan du abonnere på her.


Vil du lære mer om hvordan fakturatjenestene våre kan hjelpe bedriften din?